هیپوسپادیاس خفیف چیست
نوشته شده توسط : سحر

وقتی عملیات کامل شد

مناسب ترین سن برای جراحی بین 12 تا 18 ماهگی است. جراحی که در سنین پایین‌تر انجام می‌شود معمولا آسیب کمتری به نوزاد وارد می‌کند. اما این عمل در هر سنی و حتی در بزرگسالی قابل انجام است. نوزادان قبل از عمل نیازی به ختنه ندارند، زیرا برای پیوند به پوست آلت تناسلی بیشتری نیاز است.

 

عوارض جراحی هیپوسپادیاس:

در بیشتر موارد نتیجه جراحی آلت تناسلی طبیعی یا تقریبا طبیعی است و معمولاً در بزرگسالی مشکلی ندارند. با این حال، در برخی موارد، سوراخ (فیستول) یا زخم می تواند در قسمت پایین آلت تناسلی، جایی که یک مجرای ادرار جدید تشکیل شده است، ایجاد شود. این می تواند منجر به نشت ادرار شود و نیاز به جراحی اضافی داشته باشد.

 

 

 

تاثیر هیپوسپادیاس در ازدواج افراد چیست؟

این مشکل برای زوج هایی که تصمیم به بچه دار شدن دارند می تواند کمی خجالت آور باشد. شاید برای شما جالب باشد که رابطه هیپوسپادیاس و بارداری را بدانید. پاسخ این است که هیپوسپادیاس ورود اسپرم به واژن را در زمانی که شریک زندگی نزدیک است دشوار می کند. البته خجالت آور نیست که بگوییم این عارضه می تواند منجر به مشکلات باروری شود، اما مانعی در بارداری نخواهد بود و امروزه با استفاده از روش های مختلف درمان ناباروری مردان می توان این مشکل را حل کرد.

تشخیص هیپوسپادیاس

در شرایط عادی، دهانه آلت تناسلی باید در نوک باشد. اما در افراد مبتلا به هیپوسپادیاس، دهانه آلت تناسلی در نوک آن نیست و این باز شدن در جایی در طول آلت تناسلی وجود دارد.

 

در اکثر بیماران هیپوسپادیاس، این سوراخ نزدیک نوک آلت تناسلی (دور از مرکز) قرار دارد. با این حال، ممکن است دهانه آلت تناسلی در جایی بین ساقه آلت تناسلی و پایه آلت تناسلی یا حتی در کیسه بیضه (نزدیک مرکز) باشد. واضح است که اکثر پسران مبتلا به این بیماری دچار هیپوسپادیاس گسترده می شوند.

 

15٪ از بیماران مبتلا به هیپوسپادیاس آلت تناسلی اندکی پایین دارند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فرد به ذات الریه یا بیماری دیگری به نام انحنای آلت تناسلی نیز مبتلا می شود. اگر یک سوراخ کانال در پایین تنه آلت تناسلی تشکیل شده باشد. نیمی از افراد با این ویژگی ها دچار انحنای آلت تناسلی می شوند.

 

هیپوسپادیاس معمولا در بدو تولد تشخیص داده می شود. با این بیماری، نه تنها آلت تناسلی در جای مناسب باز می شود، بلکه قسمت پایینی پوست ختنه گاه اغلب به طور کامل رشد نمی کند.

 

این سر عقب را طوری قرار می دهد که آلت تناسلی در معرض دید قرار گیرد. این وضعیت پوست ختنه گاه گاهی جلب توجه می کند. مطمئناً، برخی از نوزادان سوراخ آلت تناسلی خود را در محل مناسب دارند، اما پوست ختنه گاه غیر طبیعی به نظر می رسد. پوست ختنه گاه پسران دیگر یک سوراخ غیر طبیعی در دم پنهان می کند.

چگونه بفهمم که هیپوسپادیاس دارم؟

 

هیپوسپادیاس معمولا در بدو تولد تشخیص داده می شود. نه تنها آلت تناسلی در جای نامناسبی باز می شود، بلکه قسمت پایینی پوست ختنه گاه نیز اغلب به طور کامل رشد نمی کند. "دم عقب" برای بیرون آمدن آلت تناسلی وارد می شود. در این صورت گاهی پوست ختنه گاه جلب توجه می کند. مطمئناً، بخشی از دهانه واژن نوزاد در جای مناسب قرار دارد، اما ختنه غیرعادی به نظر می رسد.

 

 

 

سایر ختنه های جنین، دهانه غیر طبیعی واژن را می بندد. 100 پسر مبتلا به هیپوسپادیاس؛ هشت تا از بیضه ها به طور کامل از طریق پوست بیضه ها نفوذ نکردند.

 

هیپوسپادیاس و انواع آن

 

 

 

 

 

در واقع، هیپوسپادیاس می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.

 

 

 

در موارد خفیف، مجرای ادرار آخرین قسمت واژن است، هیچ چین و انحنای در واژن بیمار وجود ندارد.

 

در وسط، مجرای ادرار در وسط واژن قرار دارد و بیمار دارای انحنای خفیف یا متوسط ​​آلت تناسلی است.

 

در موارد شدید، مجرای ادرار به بیضه ها نزدیک است و بیمار دارای انحنای آلت تناسلی است.

 

مطالعات نشان داده است که 15 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، به ویژه 50 درصد افرادی که مثانه زیر بالای آلت تناسلی دارند، آلت تناسلی نیز دارند. برخی از افراد ممکن است هنگام ادرار کردن، ادرار غیر طبیعی را تجربه کنند.

هیپوسپادیاس یا سوراخ نابجا آلت تناسلی در قسمت پایین مجرای ادرار قرار دارد و در حدود یک درصد از تولدهای پسر اتفاق می افتد.

در کشور ما این بیماری هیپوسپادیاس را به نام های مختلفی خوانده اند، از جمله: ب- ختنه الهی، ختنه نبوی، ختنه ولادت و نام های دیگر.

تشخیص این عارضه به شدت آن در بدو تولد یا هنگام ختنه بستگی دارد.

در موارد شدید، قسمت تحتانی پوست ختنه گاه در بدو تولد وجود ندارد و مجرای ادرار در چندین مکان زیر آلت تناسلی ظاهر می شود.

در موارد خفیف پوست ختنه گاه سالم و

ی نزدیک به سر آلت قرار دارد.

 

هیپوسپادیاس مینی

10 درصد موارد هیپوسپادیاس را تشکیل می دهد و در این نوع، دراخد بیماری در بخش میانی آلت قرار دارد و واحد با انحنای آلت همراه است.

 

هیپوسپادیاس خلفی

۲۰ درصد باقی مانده را تشکیل می دهد و شدیدترین نوع هیپوسپادیا،سب. در این نوع، سوراخ آلود در قاعده یا در ناحیه کیسه ی بیضه و یا نشیمنگاه قرار می گیرد. انحنای آلت در این نوع شدیدتر می باشد.

کلمه هیپوسپادیاس (Hypospadiasis) منشأ یونانی داشته و از دو کلمه Hypo به معنای زیر و spadone به معنای شکاف تشکیل شده است. هیپوسپادیاس یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی است. این ناهنجاری مادرزادی در ۱ مورد از هر ۲۰۰ تولد پسر دیده می‌شود. تمایز جنسی و طرح مجرا در هفته 8 جنینی شروع شده و تا هفته 15 کامل 44. مجرا به دنبال اتصال چینهای مجرای در قدام آلت پدید میآید. مجرا (urethra) لوله‌ای است که از مثانه می‌کند.

 

در هیپوسپادیاس این روند پیشرفتی ناقص خاتمه می‌یابد. در هیپوسپادیاس یافته‌های زیر دیده می‌شود:

 

 

 

کجی غیرطبیعی آلت به سمت پایین یا کوردی (Chordee),

پایین‌تر بودن سوراخ مجرا(Meatus)

شکل غیرطبیعی کلاهک (Glans),

پوست ختنه‌گاه غیرطبیعی.

شدت هیپوسپادیاس

هر چه سوراخ مجرا پایین تر باشد؛ انحنای آلت شدیدتر خواهد بود. نصف پوست ختنه‌گاه وجود ندارد، یعنی نوزاد به‌صورت ناقص شده بـسر، ٸی. شدت این ناهنجاری بر اساس محل اساخ مجرا از هیپوسپادیاس دیستال [دیستال] (خفیف) تا هیپوسپادیاس پروگزیمال [proximal] (شدید) تغییر می کند.





:: برچسب‌ها: هیپوسپادیاس خفیف چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: